Le dimanche 9 juin
Réception d’ouverture et vente aux enchères organise par le FSCÉÉ
17:00 – 19:00
Convention Floor, Ontario room
Billet inclut dans l’inscription au congrès
Démarrez le Congrès en saluant d’anciens amis et collègues et en nouant nouvelles amitiés tout en aidant le Fonds d’éducation de la Société canadienne d’évaluation (FÉSCÉ) à établir un nouveau record lors de sa vente de charité annuelle! Des tapas ainsi qu’un choix de boissons seront servis et un bar payant sera mis à votre disposition. Participez au désormais traditionnel encan caritatif du FÉSCÉ où vous pourrez enchérir sur des articles uniques gracieusement offerts par des entreprises et des particuliers canadiens et étrangers. Les bénéfices de la vente aux enchères par écrit serviront à la création de bourses et de possibilités d’instruction à l’intention de personnes souhaitant faire carrière dans l’évaluation de programmes.
Le lundi 10 juin
Yoga matinal et groupes de marche ou de jogging
06:30 – 07:15
Rencontre avec les auteurs et séance de dédicace
12:00 – 13:30
Convention Floor, Ontario room
Billet inclut dans l’inscription au congrès
Venez échanger seul à seul ou en petits groupes avec les auteurs canadiens et étrangers influents du monde de l’évaluation qui participent cette édition en tant que conférenciers, présentateurs de séance et animateurs de discussions et d’atelier. Ils se réjouissent à l’idée de discuter avec vous du Congrès, de leurs publications ou de tout sujet d’évaluation qui vous intéresse. Vous bénéficierez également de 30 % de réduction sur les ouvrages d’évaluation et pourrez obtenir la dédicace des auteurs présents.
Nous vous avons préparé une pléiade d’éminents auteurs à rencontrer :
- Gail V. Barrington – Consulting Startup and Management – Sage 2012
- E. Jane Davidson – Actionable Evaluation Basics – Real Evaluation 2012
- Stephanie Evergreen – Presenting Data Effectively – Sage 2013
- David Fetterman – Empowerment Evaluation in the Digital Village: Hewlett-Packard’s $15 Million Race Toward Social Justice – Stanford 2013
- John Mayne – Enhancing Evaluation Use: Insights from Internal Evaluation Units – Sage 2013
- Hallie Preskill – Evaluating Social Innovation – FSG 2012
- Robert Schwartz – Evaluating the Complex: Attribution, Contribution, and Beyond – Transaction 2011
- Ricardo Ramirez and Dal Brodhead – Utilization-focused Evaluation: A Primer for Evaluators (Southbound, 2013)
- 1. From the Field, to the Ivory Tower, and Back Again: Promises (and Pitfalls) of Full-Cycle Evaluation Research — Bernadette Campbell, Andy Thompson, Shevaun Nadin and Katherine Gilhnooly; Carleton University
- 2. Results of the 2013 CES Professional Development Needs Survey: Let’s discuss — Simon Roy (Goss Gilroy Inc.), Benoit Gauthier (Circum Network Inc.), Shelley Borys (Audit and Evaluation, PHAC) and Natalie Kishchuk (Natalie Kishchuk Evaluation and Research Inc.)
- 3. EvalPartners: A Global Evaluation Movement — Martha Mcguire, IOCE and Jim Rugh, EvalPartners, Veronica Olazabal (The Mastercard Foundation), Joe Dickman (The Mastercard Foundation), Suzanne Field (Right to Play)
- 4. Speed Mentoring for New Practitioners & Students — CES-ON New Practitioners and Students group
Vous pourriez même REMPORTER l’une de leurs publications dans le cadre d’un tirage au sort!
Concours étudiant de simulation de cas
Présentations
12:30 – 16:00
Convention floor, Canadian room
Billet inclut dans l’inscription au congrès
Vous êtes curieux de connaître la prochaine génération d’évaluateurs? La SCÉ et le FSCÉÉ vous invitent à faire partie de l’audience de la ronde finale du concours étudiant de simulation de cas en évaluation 2013. Cet événement constitue toujours un moment fort du congrès annuel de la SCÉ! Le nom de l’équipe gagnante sera dévoilé lors d’une réception qui se tiendra ce soir.
Réception de remise des prix
18:00 – 19:00
Convention Floor, Ontario room
Billet inclut dans l’inscription au congrès
Vous êtes chaleureusement convié à cette réception au cours de laquelle l’équipe gagnante de 2013 sera dévoilée.
Salons de réception
19:30 – 22:30
Billet inclut dans l’inscription au congrès
Poursuivez votre discussion! Participez à la conversation de vos collègues dans les suites de réception où nous vous invitons à discuter, à réseauter, à faire de nouvelles connaissances et à refaire le plein d’énergie après une journée stimulante. Consulter la liste des conférenciers et des emplacements affichée près du comptoir d’inscription.
Le mardi 11 juin
Yoga matinal et groupes de marche ou de jogging
06:30 – 07:15
See notice posted by conference registration desk for location
Causeries au coin du feu : 4 conversations critiques pour renforcer les communautés de praticiens et contribuer à leur développement
14:00 – 15:30
Billet inclut dans l’inscription au congress
Visite guidée: Pathways to Education @ Regent Park
16:00 – 18:00
Activité payante $35* + taxes (transport inclus, nombre de participants limité à 48)
Achetez vos billets en ligne http://cestoronto2013.ca/fr/inscription
*Une partie des profits de la vente des laissez-passer sera versée à Pathways to Education
Prenez part à une occasion unique d’apprentissage expérientiel dans le cadre d’un des projets de revitalisation urbaine les plus passionnants du Canada! La collectivité de Regent Park à Toronto est l’hôte d’un projet de logements sociaux et du programme Passeport pour ma réussite qui vise à combattre la pauvreté en aidant les jeunes à terminer leurs études secondaires et à poursuivre avec succès leurs études postsecondaires. Pour en savoir plus sur cet inspirant projet de revitalisation urbaine, veuillez visiter la page http://www.pathwaystoeducation.ca/fr/toronto-regent-park.
L’activité comprend une visite guidée de Regent Park en compagnie d’un ancien participant, suivie de discussions de type World Café animées par le personnel du programme et par l’équipe d’évaluation afin d’explorer les principaux enjeux de la recherche et de l’évaluation. Il s’agit d’une occasion exceptionnelle offerte aux délégués du Congrès de la SCÉ 2013 de partager leur expertise et leur leadership éclairé pour ainsi contribuer à l’élaboration de programmes et à l’essor de l’évaluation.
Credentialing Information Session
17:30 – 18:30
Main Mezzanine, Québec room
Billet inclut dans l’inscription au congrès
Êtes-vous un évaluateur ou une évaluatrice d’expérience? Participez dans ce séance d’information pour en savoir plus sur le titre d’évaluateur accrédité (ÉPA) et les qualités exigées our présenter une demande.
Mama Kin – Découvrir Toronto (activité sociale)
19:00 – 22:30
Activité payante (60 $ + taxes)
Réception (cocktail dînatoire) à 19 h, concert à 20 h
Achetez vos billets en ligne http://cestoronto2013.ca/fr/inscription
« Mama Kin, Mama Kin, Mama Kin… Un super groupe canadien!!! » – Steven Tyler
Retrouvez-nous au Hard Rock Cafe pour écouter Mama Kin, groupe de renommée internationale reprenant les grands succès d’Aerosmith. Le restaurant, qui surplombe l’intersection la plus achalandée de Toronto, au croisement de Yonge et de Dundas, vous accueille dans un décor de souvenirs d’artistes comme Madonna, Depeche Mode, Tom Petty et Stevie Nicks. Joignez-vous à vos collègues, régalez-votre palais dans le confort de votre propre salon d’honneur et découvrez un groupe acclamé par les membres d’Aerosmith.
Comment s’y rendre? En métro : le Hard Rock Cafe se trouve à quelques stations de métro seulement de l’hôtel Royal York (station Union en direction de la station Dundas). Vous pouvez également vous joindre à nous pour une visite divertissante du quartier financier de la ville. Les renseignements sur cette excursion seront affichés sur place au comptoir d’inscription.
Le mercredi 12 juin
Petits déjeuners thématiques
08:00 – 09:00
Convention floor, Canadian room
Billet inclut dans l’inscription au congrès
Au nom de la SCÉ-Ontario, Eval Café Toronto invite-vous de profitez du déjeuner pour réseauter, poser des questions et partager votre expérience en évaluation! Cette activité ouverte à tous sera dirigée par un animateur bénévole (voir ci-après) qui supervisera des groupes informels discutant d’un intérêt commun dans un domaine ou sur un sujet d’évaluation particulier.
Eval Café Toronto is an informal networking and knowledge sharing event for professionals working in the field of Program Evaluation. It’s a chance to meet new people, share ideas and build a sense of community among evaluators in the Toronto area. Visit us at http://www.meetup.com/Evaluation-Cafe-Toronto/ to become a member!
1-Mobile Data Collection – facilitated by Kylie Hutchinson (Community Solutions Planning & Evaluation)
Mobile data collection on smart phones and tablets is quickly gaining popularity in a variety of contexts. This thematic session will provide an informal forum for participants to discuss the uses of mobile data collection in evaluation, along with some of its associated advantages and disadvantages.
2-How to take the complexity out of strategy and make it simple – facilitated by Brett Huttman (Toggle Consulting)
Is your organization’s strategy sitting in a binder on the shelf collecting dust? Let’s talk about how to leverage popular models like the balanced scorecard, Porter’s 5 forces, and the discipline of market leaders in strategic planning, to position evaluation as a way to help turn vision into action.
3- Evaluation that seriously gets to the point, and conveys it brilliantly – facilitated by Jane Davidson (Real Evaluation Ltd) and Stephanie Evergreen (Evergreen Data)
We’ll discuss how to unlearn the eight worst habits we picked up from the social sciences that are absolutely killing our ability to make great sense and deliver the value we could be. We’ll share our top tips for how to do real evaluation and awesome reporting that blows stakeholders’ minds with its clarity and insight. Asking the right questions and conveying the answers in a memorable way are two key steps toward evaluation use.
4- Evaluating Policy – facilitated by Marla Steinberg (Independent Consultant)
Increasingly evaluators are called upon to develop strategic evaluations of “big picture” evaluands like strategies, policies, and horizontal or comprehensive initiatives. The purpose of this discussion will be to explore what we know about evaluating policy, generate an understanding of whether or how these types of evaluations differ from program or project evaluations, talk about how best to approach evaluation of such large scale interventions, and surface resources that can help in the development of evaluation methodology.
5-What is the value of evaluation? A storytelling session – facilitated by Rochelle Zorzi (Cathexis Consulting)
As evaluators, we believe there is value in evaluating things. If we didn’t, we would have left the profession long ago. We’ve learned from the evaluations in which we have participated, and our clients tell us they have benefited from evaluation. But what are the benefits? How are they expressed? During this breakfast, we will share our stories about evaluations that have made a difference, and – through our stories – begin to explore some of the factors that contribute to making evaluation more or less valuable.
6- Is formative and summative passé in a world of strategic learning? – facilitated by Shawna Hoffman (The Mastercard Foundation)
Traditional formative and summative evaluation sought to answer primarily accountability-related question. Increasingly, however, funders are seeing evaluations as unique opportunities for strategic learning and reflection. This session will discuss whether and to what extent is it possible to truly balance traditional evaluation approaches with new emergent learning approaches.
7- Organizational learning and capacity building in developing countries – facilitated by Suzanne Field (Right to Play)
With finite resources to work with, we often feel compelled to separate our evaluation objectives into two buckets: the must-do’s (often driven by accountabilities to donors or communication needs) and the wish-list (often including both the list of exploration questions that would ultimately inform innovations, strategic decisions and future planning, and the incorporation of participatory evaluation approaches for the purpose of capacity building). In this forum, we will explore the realities of these two buckets within a developing country context, share current practices in the field for addressing both, and discuss strategies and practices for maximizing the learning and benefits gleaned from our evaluation work.
8- Broader influences on evaluation in the 21st century – facilitated by Jody Fitzpatrick (AEA President, University of Colorado)
This discussion will explore broader influences on evaluation such as citizens’ expectations of government, accountability; values of stakeholders; education and training of evaluators; and certification in Canada.
9-So You Want to Be A Consultant? – facilitated by Gail Barrington (Barrington Research Group)
Are you thinking about hanging out your shingle? Do you have what it takes to be an independent consultant? We will discuss some key questions you will need to address if you want to survive this in challenging but rewarding career.
10-Working with big datasets? – facilitated by John Gargani (Gargani and Company)
By some estimates, the world produces 2.5 exabytes of data—that is 1018 bytes—every day. That is the equivalent of filling 7 four-drawer filing cabinets for every person on Earth every 24 hours. This fantastic rate of data production is relatively recent, with perhaps 90% of all the data in the world having been produced in the past two years. And the rate is increasing. What does this mean for evaluation and evaluators? Are the implications different for those who specialize in qualitative or quantitative methods? Will more data help or hinder our efforts to understand and solve longstanding social problems?
11- CES’s role in the international evaluation arena and ideas for participation in the International Year of Evaluation in 2015 – facilitated by Martha McGuire (Cathexis Consulting, CES past president)
EvalPartners is facilitating a global dialogue among regional and national evaluation actors, evaluation offices of International Organizations, including UN agencies and the World Bank’s IEG, OECD/DAC and developing countries, private foundations and other key stakeholders. The aim of the dialogue is to designate 2015 as the International Year of Evaluation (EvalYear) in order to advocate and promote evaluation and evidence-based policy making at international, regional, national and local levels. At this point, it is anticipated that an announcement will be made in September, 2013 designating 2015 as the International Year of Evaluation This round table discussion will explore the role of CES and Canadian evaluators in contributing to this dialogue and helping to stengthen the international evaluation community.
12- Is your program, project, policy or initiative ready to measure its effectiveness? – facilitated by Sandiran (Sandi) Premakanthan (Symbiotic International Consulting Services)
This topic addresses the importance of program readiness for evaluation. The focus is on managing data collection readiness. How do know if you have the right processes in place to conduct an evaluation?
13- The benefits, opportunities, and challenges of using regression discontinuity designs – facilitated by Paul Bakker (Social Impact Squared)
During this session, we will review evaluation designs that use cut-off scores for delivering service (i.e. regression discontinuity designs). Using a cut-off score for delivering services has benefits for resource efficiencies and for measuring effectiveness. However, such designs are infrequently used. We will discuss the opportunities and challenges in using these evaluation designs.
14- Ethics in evaluation – facilitated by Robert Czerny (Agora Management Associates)
In a 2010 survey conducted by Heather Buchanan and Wayne MacDonald it was found that three quarters of the 455 respondents had experienced ethical challenges in their evaluation work. The authors concluded that “Ethics is a serious issue for Canadian evaluators, especially concerns over integrity, neutrality and conflicts of interest.” What ethical issues do you encounter in your evaluation work? How do you respond?
15- What is the evaluator’s role in infusing evaluative thinking in organizations? – facilitated by Keiko Kuji-Shikatani (Ontario Ministry of Education)
Evaluative thinking is systematic, intentional and ongoing attention to expected results. It focuses on how results are achieved, what evidence is needed to inform future actions and how to improve future results. (Patton 2013)
Assemblée publique de collaboration
10:00 – 11:00
Convention floor, Canadian room
Billet inclut dans l’inscription au congrès
Pour reprendre les propos tenus par M. Ban Ki-Moon, Secrétaire général des Nations Unies, lors de son discours d’ouverture de la rencontre de premier plan intitulée Les résultats des Nations Unies – Les atteignons-nous? Comment le savons-nous? du 16 avril 2013 : « Il est de notre devoir à tous de consolider le rôle de l’évaluation. Nous devons nous attaquer au problème sous plusieurs angles ».
Aidez à relever le défi! Gardez ces questions à l’esprit à mesure que vous participez aux différentes activités du Congrès et venez mettre en commun commentaires et points de vue avec vos collègues et homologues mercredi matin :
• À quels défis êtes-vous confronté à titre d’évaluateur?
• Au cours des dix prochaines années, quelle direction la pratique de l’évaluation devrait-elle prendre pour demeurer viable?
• Quel est notre rôle dans ce processus en tant qu’évaluateurs-praticiens?
Après le discours d’ouverture présenté par John Gargani et Sanjeev Sridharan, nous vous invitons à approfondir ces questions et ainsi, à élaborer une déclaration permettant d’amorcer le processus.